١٠ نکته برای ساده‌ کردن محتوای پیچیده!
جزییات
  • مدیر سامانه
  • 1399/2/6
  • طراحی و توسعه
  • 0 نظر
اشتراک گذاری

١٠ نکته برای ساده‌ کردن محتوای پیچیده!

ساده‌نویسی مهارتی است که یک نویسنده محتوا باید داشته باشد. فرقی نمی‌کند که مخاطب کیست، محتوای پیچیده و موضوع مشکل باید به‌سادگی بیان شود و پیام محتوا باید ساده و شفاف باشد.

در این مقاله، ما ۱۰ نکته برای ساده‌تر کردن محتواهای پیچیده بیان می‌کنیم تا محتوای شما با حفظ جذابیت، ساده و شفاف شود. برای درک سریع‌تر، مقاله به زبان بسیار ساده نوشته شده است!

چگونه یک محتوای دیجیتال تولید می‌کنید که برای خواننده قابل‌درک و ساده است، فارغ از اینکه موضوع آن تا چه اندازه پیچیده است؟

برنامه ساده است:

شما باید همه‌چیز را با زبان و عبارات ساده توضیح دهید بدون اینکه خواننده را خسته کنید تا بلافاصله صفحه شمارا ترک نکند تا محتوای دیگری را برای مطالعه جستجو کند!

البته برنامه ساده به نظر می‌رسد، اما اجرای آن به این سادگی هم نیست!

چگونه می‌توانید یک محتوا درباره موضوع Complex یا خسته‌کننده را ساده‌تر کنید تا قابل‌فهم باشد و درعین‌حال برای مخاطب هدف جذاب هم باشد؟ مثلاً «تحقیق نژاد نگار» در مورد نحوه عملکرد سیستم کنترل کشش اتومبیل را در نظر بگیرید؟!

قسمت عمده وظیفه ساده‌سازی یا به عبارتی ۸۵% درصد آن، به نویسنده بستگی دارد!

تولید محتوا، مهارتی بیش از نویسندگی است!

کلمات گاهی به‌تنهایی نمی‌توانند یک موضوع پیچیده را برای فهم بهتر، ساده و شفاف کنند.

المنت‌های دیگری هم در داستانی که محتوای شما بیان می‌کند، نقش دارند مانند:

  •     صفحه‌آرایی وب‌سایت
  •     سئوی داخلی
  •     استفاده از ویدئو و اینفوگرافیک (برای مخاطبان محتوای صوتی و تصویری)

نویسندگی خوب به همراه اجرای ضعیف هر یک از این المنت‌ها می‌تواند باعث شود که مخاطب شما خسته شده و صفحه شمارا ترک کند!

تولید محتوا بیشتر در مورد نویسنده است!

همه کتاب‌های Ernest Hemingway را در نظر بگیرید.

نثر او ساده و مؤثر است، قسمت عمده جملات او، معلوم هستند و پاراگراف‌بندی او هم ذهن خواننده را شفاف‌تر می‌کنند. سبک نویسندگی همینگوی در این روزها بیش از هر زمان دیگری موردنیاز است به‌خصوص که بازه زمانی توجه مردم کوتاه است و صدها عامل حواس‌پرتی هم وجود دارد.

هنگامی‌که شما نوشته خوب را با صفحه‌آرایی خوب ترکیب کنید، شفافیت حاصل می‌شود!

ساده کردن محتوای پیچیده، ظاهراً ساده است اما نیاز به تمرین دارد.

با اجرای ۱۰ نکته زیر می‌توانید تمرین خود را شروع کنید:

در محتوا

۱-از کلمات تخصصی و پیچیده دوری‌کنید.

سادگی! مفهومی است که به‌کرات در این مقاله خواهید دید.

سادگی برای آشکارتر کردن مفهوم یک محتوای پیچیده، با عدم استفاده از کلمات پیچیده و Jargon شروع می‌شود.

اگر در مورد یک عنوان پیچیده می‌نویسید، استفاده از کلمات «بزرگ» مرتبط به موضوع ضروری هستند. از مثال «تحقیق نژاد نگار» بالا در کسب‌وکار استفاده می‌کنیم:

یک نویسنده خوب در همان ابتدا اصطلاح خود را تعریف می‌کند: کلمه نژاد نگار از ریشه نژاد نگاری گرفته شده است که به مفهوم مطالعه اقوام و فرهنگ‌ها است. پس «تحقیق نژاد نگار در کسب‌وکار» به‌صورت «مطالعه کسب‌وکارها در محیط طبیعی آن‌ها و استفاده از داده به‌دست‌آمده در تحقیقات» تعریف می‌شود.

هر چه یک موضوع پیچیده‌تر باشد، اصطلاحات تخصصی آن‌هم پیچیده‌تر خواهد بود.

هدف، استفاده از زبان بسیار ساده برای توضیح معنی دقیق یک اصطلاح بسیار تخصصی است.

نویسندگانی که ذهن شفاف و آزادی دارند، منظور خود را دقیق بیان می‌کنند و از کلمات ساده استفاده می‌کنند تا اصطلاحات و کلمات پیچیده را شفاف‌تر کنند.

این لحن نوشتاری، قدرت تفکر نویسنده را هم نشان می‌دهد، تفکری که در دنیای ساختارشکن کنونی، همه باید خواستار آن باشند. این واقعیتی است که توسط بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ نادیده گرفته می‌شود فقط به دلیل اینکه توجه فوری ما را برای آیتم‌هایی احتیاج دارند که لزوماً نیاز به توجه فوری ندارند!

دراین‌ارتباط، یک نویسنده شاخص به ذهن می‌رسد: Anthony William که به «واسطه پزشکی» معروف است. یکی از کتاب‌های او به نام «نجات کبد» قطور است و وارد مباحث جدی پزشکی می‌شود؛ اما به دلیل سبک ساده نویسندگی، خوانندگانی که دانش پزشکی ندارند اما می‌خواهند سلامت خود را بهبود دهند، می‌توانند به‌راحتی این کتاب را بخوانند و همه درس‌ها و راهنمایی‌های مهم کتاب در مورد قوی کردن کبد برای سلامت ایده‌آل را درک کنند.

اگر آنتونی ویلیام کتاب را با عبارات و اصطلاحات پیچیده پزشکی پر می‌کرد، قسمت عمده خوانندگان غیرپزشکی، علاقه خود را از دست می‌دادند و آموزه‌های این نویسنده بلافاصله فراموش‌شده و به سطح بالای مخاطبان فعلی نمی‌رسید.

به گفته Albert Einstein فکر کنید: «من با همه به یک شیوه صحبت می‌کنم، فرقی نمی‌کند که او رفته گر است یا رئیس دانشگاه!»

با این شیوه می‌توانید منظور خود را به‌صورت شفاف و دقیق به مخاطب خود منتقل کنید.
۲-با انرژی بنویسید و خواننده را هم درگیر کنید.

بیشتر خواننده‌ها می‌توانند بلافاصله یک نویسنده جعلی را تشخیص دهند یا نویسنده‌ای را که از کلمات خود خسته شده است.

بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل، این است که با انرژی خالص بنویسید!

اجازه دهید که نوشته شما نشان دهد که چقدر در مورد موضوع، هیجان‌زده هستید.

هر چه محتوا پیچیده‌تر باشد، باید انرژی بیشتری نشان دهید.

یک راه ساده برای تولید انرژی برای یک موضوع پیچیده، استفاده از داستان‌های کوتاهی است که مردم به‌راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند. کافی است به وقایع کنونی یا داستان‌هایی فکر کنید که موردعلاقه همه است.

یک نمونه خوب برای این موضوع کتابی در مورد رهبری به نام «مالکیت مفرط: چگونه یگان ویژه ارتش دریایی آمریکا رهبری می‌کند و پیروز می‌شود» است که توسط Jocko Willink نوشته شده است. حتی اگر شما علاقه‌مند به امور نظامی هم نباشید، داستان‌های این کتاب تااندازه‌ای پرانرژی هستند که نمی‌توانید کتاب را زمین بگذارید!

این داستان‌ها انرژی کتاب را بالا برده‌اند و در کنار آموزش مهارت‌های پیچیده رهبری قرار دارند که توضیح آن‌ها را برای نویسنده ساده‌تر کرده است چراکه در ابتدا توجه شمارا با داستان‌های جنگی خود جلب کرده است!

این متد، انرژی خواننده را بالا نگه می‌دارد و درک مهارت‌های رهبری آموزش داده‌شده در کتاب را راحت‌تر می‌کند.

و استفاده از تمثیل‌های ساده را هم فراموش نکنید.

در کتاب «واسطه پزشکی: اسرار بیماری‌های مزمن و مرموز و درمان آن‌ها»، آنتونی ویلیام می‌نویسد:

«قلب شما مانند یک قطب‌نما برای رفتار شما عمل می‌کند. هنگامی‌که روح گم می‌شود، قلب، شمارا راهنمایی می‌کند تا کار درست را انجام دهید.»

این تمثیل به خاطر سپرده می‌شود و برای موضوع پیچیده پزشکی، شفافیت ایجاد می‌کند.

هنگامی‌که داستان‌های کوتاه خود را خلق می‌کنید، Google Trends را چک کنید و تحقیق کلمات کلیدی را هم برای کلمات پر جستجو انجام دهید.

اندکی تحقیق به‌احتمال‌زیاد به شما کمک می‌کند تا تصادفاً موضوعی را پیدا کنید که در غیر این‌ صورت به ذهنتان نمی‌رسید.
۳-از جملات معلوم بیشتر از مجهول استفاده کنید.

جمله معلوم پیام شفاف‌تری نسبت به جمله مجهول منتقل می‌کند.

تفاوت هم ساده است:

هنگامی‌که شما از جمله معلوم استفاده می‌کنید، فاعل جمله، فعل را انجام می‌دهد؛ اما در جملات مجهول، فاعل جمله، فعل را دریافت می‌کند.

یک مثال کوچک:

  •     جمله معلوم: دنی بلاگ را نوشت.
  •     جمله مجهول: بلاگ توسط دنی نوشته شد.

در این مثال می‌بینید که جمله معلوم برای فهمیدن بسیار ساده‌تر است و برای همین برای نوشتن در مورد موضوعات پیچیده، استفاده از آن ضروری است.

باوجودی که گاهی اوقات جملات مجهول هم احتیاج دارید تا بر روی فعل بیش از فاعل تأکید کنید، اما همیشه از جملات معلوم استفاده کنید.

یک جمله معلوم خیلی سریع‌تر و راحت‌تر پیام‌های شفاف را منتقل می‌کند.

هنگام نوشتن جملات معلوم سعی کنید تا جملات را کوتاه و مؤثر نگه دارید. در این صورت نه‌تنها پیام شفاف‌تری دارید بلکه محتوا بر روی دستگاه‌های موبایل هم بهتر خوانده می‌شود و این نکته مهمی است که همه نویسندگان محتوای دیجیتال باید در نظر بگیرند.
۴-از تصاویر ساده استفاده کنید.

برخی از مردم در طراحی تصاویر رنگارنگ، زیاده‌روی می‌کنند.

اما تصاویر هم نمونه دیگری از محتوا هستند که به‌سادگی نیاز دارند.

Russell Brunson در کتاب خود به نام «اسرار دات کام» درباره موضوع استفاده از گرافیک ساده توضیح می‌دهد.

او از گرافیک‌های کوچک استفاده می‌کند که اساساً تصاویر آدم-خطی هستند و در مورد دلایل خود این‌گونه توضیح می‌دهد:

«دلیل اینکه عکس‌ها بسیار ابتدایی هستند این است که من می‌خواهم شما بتوانید به تصویر نگاه کنید و مفهوم را بلافاصله به خاطر آورید. گرافیک‌ها برای یادآوری فوری، مهندسی‌شده‌اند.»

تصاویر ساده مانند طراحی خطی از یک نردبان که بیانگر طبقات متفاوت فروش است، به‌راحتی درک می‌شوند و بار ذهنی را سبک می‌کنند.

اگر یک موضوع پیچیده را در نظر بگیرید و علاوه بر استفاده از کلمات ساده، آن را با گرافیک ساده هم پشتیبانی کنید، گرافیک کمک می‌کند تا پیام بسیار شفاف‌تری منتقل کنید مخصوصاً به خواننده‌هایی که با تصویر بهتر یاد می‌گیرند.
۵-محتوای ویدئویی را به کار بگیرید.

مطابق گزارش‌های گوگل، مردم روزانه بیش از یک بیلیون ساعت ویدئو در یوتیوب تماشا می‌کنند!

دلیلش هم این است که مردم محتوای ویدئویی را دوست دارند!

افزودن یک خلاصه-محتوای ویدئویی به محتوای پیچیده متنی، می‌تواند به شما کمک کند تا مخاطبان بیشتری را آموزش دهید، مخاطبانی که با محتوای متنی خوب یاد نمی‌گیرند.

به گفته Neil Fleming که به‌عنوان طراح مدل VARK شناخته می‌شود، ۴ نوع سبک یادگیری وجود دارد.

VARK مخفف کلمات زیر است:

  •     تصویری (Visual)
  •     صوتی (Aural)
  •     نوشتاری (Read/write)
  •     جنبشی (Kinesthetic)

محتوای ویدئویی، مخاطبان صوتی و تصویری را پوشش می‌دهد که برای یادگیری به ترتیب به شنیدن و دیدن وابسته هستند.

البته شما نباید در تولید خلاصه-محتوای ویدئویی خیلی وارد جزئیات شوید فقط محتوای خود را خلاصه کنید!

با استفاده از ویدئو، شما در واقع یک رسانه دیگر برای جذب مخاطبان بیشتر فراهم کرده‌اید.

اما اگر شما به محتوای ویدئویی علاقه دارید و بودجه و زمان کافی برای تولید ویدئوهای بیشتر رادارید، حتماً این کار را انجام دهید. اگر ویدئوی خود را در کانالی اختصاصی در YouTube و Vimeo منتشر کنید، شانس بازدید بیشتر از کانال‌های متفاوت (Cross-channel) را به دست می‌آورید.
۶-اینفوگرافیک اضافه کنید.

تا جایی که امکان دارد، اینفوگرافیک به محتوای خود اضافه کنید اما باز هم با تصاویر ساده و متن کوتاه، همه‌چیز را ساده نگه دارید!

Infographic هم برای مخاطبان تصویری مناسب است.

هنگامی‌که شما سعی دارید مخاطب خود را درباره یک موضوع پیچیده آموزش دهید، اینفوگرافیک‌ها می‌توانند مراحل یادگیری را بسیار ساده‌تر کنند اگر با محتوای متنی و ویدئویی شفاف و دقیق همراه شوند.

علاوه بر این، اینفوگرافیک پتانسیل خیلی جدی برای همه‌گیر شدن (Viral) دارد که می‌تواند کمک کند تا پیام ساده شما درباره یک موضوع پیچیده را بیشتر منتشر کند.
۷-به متخصصان معتبر اشاره کنید.

یک راه دیگر برای ساده کردن محتوای پیچیده، اشاره کردن یا نقل‌قول کردن از اشخاص معتبر در محتوای خود است.

هر چه شخص مورد نظر معروف‌تر باشد، بهتر است!

با این کار یک رابطه ذهنی ایجاد می‌شود بین محتوای شما و آنچه سایر متخصصان شناخته‌شده در مورد آن گفته یا نوشته‌اند.

همه این اشارات، درک مفهوم را آسان‌تر می‌کند و در نتیجه پیام شمارا ساده‌تر می‌کند.

استفاده از نقل‌قول‌های مستقیم به‌طور طبیعی، عکس‌العمل‌های قوی‌تری ایجاد می‌کند و درک سریع‌تری فراهم می‌کند اما اطمینان حاصل کنید که یک نقل‌قول ساده را انتخاب می‌کنید که پیچیدگی‌های اضافه با استفاده از اصطلاحات تخصصی و کلمات پیچیده نداشته باشد.

در صفحه‌آرایی

۸-از عناوین فرعی باسخاوت استفاده کنید.

SubHeadline هنگام مطالعه، خستگی را به‌طور چشمگیری کمتر می‌کند.

تقسیم محتوای بزرگ به قسمت‌های کوچک‌تر و SubTopic، نه‌تنها برای چشم بهتر است بلکه درک مطلب در بخش‌های کوچک و مرتبط را برای خواننده آسان‌تر می‌کند.

هر چه یک محتوا پیچیده‌تر باشد، شما باید از موضوع‌های فرعی بیشتری استفاده کنید.

عناوین فرعی به خواننده‌ها اجازه می‌دهند تا یک نگاه کلی به موضوع‌های فرعی بیندازند تا موضوع موردعلاقه خود را پیدا کنند.

و دوباره، همه این‌ها برای ساده کردن پیام از دیدگاه بصری و محتوایی است.

در عکس زیر نمونه‌ای از یک تقسیم‌بندی خوب را می‌بینید:

 

١٠ نکته برای ساده‌ کردن محتوای پیچیده!


۹-از فاصله و پاراگراف‌های کوتاه‌تر استفاده کنید.

هنگامی‌که از پاراگراف‌های کوچک‌تر استفاده می‌کنید، فضای خالی در صفحه ایجاد می‌کنید که از نظر روانشناسی، درک مفهوم را راحت‌تر می‌کند.

دوباره نگاهی به پاراگراف‌های کوتاه همینگوی بیندازید، مطالعه آن‌ها برای چشم، راحت‌تر است.

یک‌لحظه فکر کنید! تقسیم کردن یک پاراگرف خیلی طولانی به چند جمله، درک محتوا را آسان‌تر می‌کند؟!

برای درک بهتر قدرت فاصله‌ها، کتاب «ترس و نفرت در لاس‌وگاس» نوشته Hunter S. Thompson را در نظر بگیرید. به‌راحتی می‌توانید مطالعه کتاب را یکسره تمام کنید! البته که موضوع جذاب کتاب بسیار به این قضیه کمک می‌کند اما پاراگراف‌های کوچک‌تر و فاصله‌ها، ذهن شمارا باز می‌گذارد تا سریع‌تر بخوانید و راحت‌تر درک کنید.
۱۰-از مجموعه محتوا برای درک بهتر استفاده کنید.

اگر موضوع شما لایه‌های متفاوتی از پیچیدگی دارد، یک مجموعه تولید کنید تا به مخاطبان اجازه دهید که مفهوم را در قسمت‌های مختلف و به‌مرورزمان درک کنند به‌جای اینکه همه موضوع را در یک محتوا بخوانند.

علاوه‌براین، یک مجموعه محتوا، خوانندگان را برای مطالعه مقالات بیشتر تشویق می‌کند پس‌ازاینکه قسمت اول از مجموعه را می‌خوانند!

کلام پایانی

هنگامی‌که درباره موضوع پیچیده‌ای می‌نویسید، هدف شما این است که محتوا را ساده اما جذاب نگه دارید. با این کار پیام محتوای شما شفاف‌تر می‌شود و به تعداد مخاطبان بیشتری اجازه می‌دهید تا مطلبی را که سعی دارید توضیح دهید، کاملاً درک کنند.

این مقاله روی نوشتن درباره یک موضوع پیچیده برای مخاطب عام تمرکز کرد؛ اما اگر شما برای یک مجله پزشکی مطلب می‌نویسید که برای پزشکان رتبه اول دنیا ارسال می‌شود، پیچیدگی می‌تواند در جای خود باقی بماند اما به ساده نگه‌داشتن پیام ادامه دهید.

حتی بهترین‌ متخصصان دنیا هم به آرامش ذهنی نیاز دارند و هر چه شما این کار را برای آن‌ها ساده‌تر کنید، آن‌ها بهتر می‌توانند محتوای شمارا درک کنند.

و فراموش نکنید که در ابتدای مقاله در مورد هدف ساده‌سازی خود توضیح دهید، اینکه محتوا را عمداً ساده کرده‌اید تا خواننده‌ها سریع‌تر آن را درک کنند!

 

منبع: هاست ایران

نظرتان را ارسال نمایید

تصویر امنیتی